David Komárek dominoval v Divákách a Martin Jerman slaví mistrovský titul
Dva rozdílné pohledy na poslední závod letošní domácí sezóny musí mít Liqui Moly Racing Team. V jihomoravských Divákách se utkal při závěrečném klání se soupeři v bojích o celkové vítězství i v dílčích skupinách, kde asi nejvíc pozornosti strhávala skupina N, když v ní jako poslední nebylo ještě rozřešeno, kdo bude mistrem. Rozhodovalo se mezi trojicí Martin Jerman, Gabrielou a Filipem Sajlerovými, tedy trojicí reprezentující Liqui Moly Racing Team a bylo jasné, že v týmu budou vítězové i poražení, a právě proto musí LMRT hodnotit situaci ze dvou pohledů. Tři zájemci o titul a nejšťastnějším mohl být jen jeden. Rozhodovalo se v přímém souboji na trati, která byla pro všechny neznámá, jelikož zde startovali všichni jezdci skupiny N poprvé.
O možnost stát se mistrem ČR přišel jako první Filip Sajler, pracovní povinnosti ho totiž vpustily až do nedělního programu a to už bylo příliš pozdě na boj o český trůn. Sledoval tak alespoň na dálku výkony svých soupeřů a nejbližších rodinných příslušníků v jednom. Tentokrát by se asi nemohl nikdo divit, kdyby i přes svoji profesionalitu při svém kulinářském počínání dokázal něco připálit či přesolit. V pracovním nasazení totiž sledoval drama ve skupině N při Diváckém závodě, napětí rozhodně nechybělo a v přímém souboji o titul byla jeho žena Gabriela. Ta toužila po mistrovském titulu asi nejvíce a potvrzovala to časy v úvodním tréninku, jež ji stanovily favoritkou pro sobotní závod. Na částečně mokré trati zvládla s pohodlným náskokem porazit svého úhlavního rivala a zároveň otce Martina Jermana – souboj o titul byl tu chvíli naprosto otevřen. Stejný výsledek v závodě by v tomto případě přiklonil misky vah na její stranu a vytoužený triumf nad mužským osazenstvem Liqui Moly Racing Teamu by byl realitou. Rozhodnutí o výsledku tohoto souboje ale přišlo až příliš brzo a ve formátu, který si nikdo nepřál. Těžké podmínky na trati přinesly do boje o titul nečekané rozhodnutí. Na osychající trati bylo těžké odhadnout, v kterých místech bude ještě povrch tratě vlhký. A to se právě stalo osudným Gábině. Nijak dramatické uklouznutí při výjezdu ze zatáčky ji poslalo do lehkého kontaktu s přilehlým svahem a následné přetočení skočilo kotrmelcem jejího Lanceru. O titulu bylo v tu chvíli rozhodnuto. Martin Jerman totiž zvládl nejen zvítězit v sobotním závodě, ale mistrovský titul potvrdil i nedělním prvenstvím: „Byl to dramatický závěr letošní sezóny. Titul jsme si přáli všichni navzájem a zároveň jsme chtěli všichni vyhrát. Chyba, která se stala v sobotu Gábině, nebyla nijak zásadní, ale pro její auto to skončilo bohužel kotrmelcem. Takové vyvrcholení jsme si určitě nepřáli. Šlo cítit, že do toho dala maximum a moc chtěla uspět. Samozřejmě mám radost z letošního výsledku, ale raději bych ho dosáhl v soubojina trati a nikoliv Gábininou nehodou…“.
Filip Sajler samozřejmě sledoval počínání svých týmových kolegů a s obavami mířil o sobotním večeru do závodního depa. Tam ale zjistil, že jeho žena je v pořádku a dokonce týmoví mechanici zvládnou dostat její vůz do provozuschopného stavu pro nedělní program. Tam se ještě mohlo rozhodnout právě mezi manželi Sajlerovými, kdo bude krýt záda Martinovi z druhé příčky a kdo bude bronzový. Zajímavá zápletka nakonec přinesla stříbro Filipovi a Gabriela si tak musela vypít kalich hořkosti až do dna. Skrytá závada po sobotní nehodě jí totiž při nedělním závodě nedovolila dokončit: „Moc jsem si přála získat titul a věřím, že jsem měla i velkou šanci porazit otce. Bohužel v sobotu přišla malá chyba s velkými následky a můj sen o titulu se rozplynul. Můj Lancer vypadá po posledním závodě letošní sezóny jako bych jezdila rallycross a ne vrchy. Gratuluji k obhajobě titulu tátovi a k druhé příčce Filipovi, ale zároveň mě to motivuje oplatit jim porážku v následující sezóně 2015!“. Filipovi Sajlerovi se letos podařilo výrazně trápit své soupeře ve skupině N a konečná druhá příčka v hodnocení MMČR to jen potvrzuje: „Letos jsem dosáhl svého nejlepšího výsledku a potvrdil jsem rostoucí konkurenceschopnost. V Divákách jsem se nemohl naplno zapojit do souboje o titul díky sobotní absenci. Nevydařený závodní víkend Gábiny ji nakonec stál i stříbro, ale to jsou závody. V Divákách mi moc trať neseděla, možná by byla situace lepší za sucha, ale aspoň jeden závod jsem dokončil a získané body mi přinesly post vicemistra. Pro mě jsou závody hlavně relax a zábava i tak se ale pokusím příští rok o vylepšení své pozice, cílem tedy bude porazit Martina a pokusit se získat titul :-)“.
Nejrychlejší jezdec týmu, David Komárek, jel do Diváků jako největší favorit na vítězství v absolutním hodnocení. Druhý muž šampionátu a již jistý mistr České republiky ve skupině E2-SC se se svým spiderem Norma nehodlal postavit v Divákách na jiný než vítězný post na stupních vítězů. Na vlhké trati se v obou závodních dnech sice potýkal s obtížemi při přenosu výkonu svého speciálu na povrch tratě, ale v pohodě zvládl oba závody absolutně vyhrát, když v sobotu pokořil Václava Janíka a v neděli Richarda Meixnera. Završil tím svoji letošní testovací sezónu, kdy představil koncept sportovního prototypu Norma M20FC se zástavbou výkonného a lehkého turbo motoru Mitsubishi. Konkurenceschopnost mu za pomoci Normy rozhodně nechyběla a v příštím roce bude žhavým kandidátem na zisk absolutního mistrovského titulu.
Se sportovními prototypy se představili v Divákách i Jiří Špalek a Jakub Trnka. Oba se shodnou konstrukcí Normy M20F, ale s dvoulitrovým a třílitrovým motorem. Jiří Špalek strávil v otevřeném speciálu celou sezónu, i když plánoval původně absolvovat letošní rok v kokpitu Mitsubishi Lancer. Ten by mu možná v Divákách seděl více při posmýkávání se mezi 13 zatáčkami kluzké divácké trati. Výsledkem jeho snažení bylo po těsném souboji s Jiřím Svobodou třetí místo ve skupině E2-SC v sobotním programu. V neděli se nevyvaroval chybě a se ztrátou zakončil sezónu 4. místem. Závěrečný závod v podání Jakuba Trnky se odehrál v opatrnějším tempu, i přesto se shodně s Jiřím Špalkem podělil o 4. místo a 3. místo. Tyto pozice sice nepřinesly nikterak závratný počet bodů do hodnocení šampionátu, ale další zkušenosti v kokpitu dvoulitrové Normy mu nikdo nevezme.
Ve výčtu dosažených výsledků Liqui Moly Racing Teamu z posledního setkání českých vrchařů v letošním roce nám chybí jméno Marka Rybníčka, který už jako jistý vítěz skupiny E2-SH a mistr ČR divize 2 do závodu nenastoupil, protože po náročné motoristické sezóně dostala přednost jeho rodina.
Liqui Moly Racing Team zažil úspěšnou sezónu, během níž posbíral široké spektrum vítězství v jednotlivých závodech nejen v domácím mistrovství, ale i v nejprestižnějším evropském šampionátu. Dohromady letos posbíral 4 tituly mistrů České republiky a stal se tak nejúspěšnějším týmem českého mistrovství závodů automobilů do vrchu…