LMRT závodilo na slavném Ecce Homo a veze si domů evropský bronz!
S velkým očekáváním přijížděl do Šternberka uplynulý víkend Liqui Moly Racing Team, kde se konal motoristický svátek v podobě vrchařského závodu Mistrovství Evropy. Pořadatelé před závodem lákaly na skvělou startovní listinu s rekordním počtem účastníků. Obě hlavní kategorie nabídly úžasnou podívanou a velkou měrou k tomu přispěl i tým Liqui Moly Racing.
Ve šternberském podhradí se během závodního víkendu představilo hned sedm reprezentantů s logem německé společnosti Liqui Moly na svých závodních speciálech. Ecce Homo je bezesporu nejnavštěvovanějším vrchařským závodem v České republice a tak nebylo nouze o vysokou úroveň motivace našich jezdců. Ty samozřejmě hlavně hnala kupředu velká konkurence, protože prosadit se na závodě Mistrovství Evropy je vždy velmi prestižní.
V kategorii 1 tradičně reprezentovali závodníci úřadující v bojích ve skupině N – Gabriela Sajlerová, Martin Jerman a Filip Sajler. Silné soupeře hledali nejen u vedoucích jezdců evropského šampionátu, ale i vzájemně mezi sebou. Jejich Mitsubishi se už v trénincích proháněly ve vzájemném souboji za dvojící nejrychlejších – Jiřím Losem a Igorem Stefanowskim. Liqui Moly Racing dokázal v sobotním programu zasáhnou na pomyslném pódiovém umístění, díky rychlosti Gabriely, která jede letos ve velké pohodě a dokázala odtrénovat jako třetí nejrychlejší. Její otec Martin Jerman ale příliš nezaostal a soustředil se především na nedělní výkon, kde chtěl být co nejblíže i výše zmíněné dvojici Los – Stefanowski, protože jeho prioritou je letos mimo účasti v národním šampionátu i souboj o evropské úspěchy.
Martinovi se také nedělní první jízda vydařila, když si na osmikilometrové trati dokázal dojet pro své tamější životní maximum časem 3.35,28 a umístil se na průběžné třetí příčce evropského hodnocení skupiny N. Radost mu udělala i jeho dcera, která mu dokázala sekundovat s dvou desetinovým odstupem a postarala se o velké drama před závěrečnou jízdou. O vzrušující průběh závodu se zasadil i Filip Sajler, který sice nestačil na souboje o pódium, ale potvrdil svůj rostoucí progres. V evropské konkurenci se rozhodně neztratil vždyť dokázal rovnocenně závodit se zkušeným Oskarem Benešem a jeho dcerou Dominikou. Tuto trojici dělila v první jízdě diference pouhých 3 desetin sekundy. Filip dokonce dosáhl svého historicky nejlepšího času, ale k tomu došlo už v ranní jízdě. Radost mu ve druhém výjezdu na vrchol Ecce Homo otupily problémy s elektronickým řízením vstřikování, což zapříčinilo ztrátu a konečnou šestou pozici ze slavného závodu s letopočtem 2014. V cíli závodu už ale očekával v napětí jak si povede jeho manželka v souboji proti tchánovi. Filip fandil samozřejmě oběma, ale ve výsledcích mohl být na pozici zajišťující závěrečné stupně vítězů pouze jeden zástupce Liqui Moly Racing Team. Stala se jím Gabriela Sajlerová, protože i Martinovi se do cesty postavila neposlušná technika. Turbo Martinova vozu nedokázalo unést tíhu vysokého zatížení a zkolabovalo. Do cíle se sice Martin dokázal dostat, ale s velkou ztrátou se propadl do hloubi startovního pole.
Skupina N si tedy mimo dramat a velkého úspěchu v podobě třetího místa v hodnocení Mistrovství Evropy ve prospěch Gabriely, připravila i černé chvilky pro Martina. Filip byl nakonec i přes technické potíže se svým vystoupením spokojen a samozřejmě byl náležitě pyšný na svoji manželku. Vyhlášení výsledků si také nakonec tým řádně užil…
Hovořili jsem o skvělé konkurenci v kategorii 1, pak musíme hledat ještě vyšší superlativy pro účast v kategorii závodních speciálů, tedy v kategorii s označením dvě. Marek Rybníček se letos mohl už jednou postavit na pozici určenou pro nejrychlejšího jezdce závodu Mistrovství Evropy v rakouském Rechbergu v obdobné konkurenci jaká se sjela na Ecce Homo. Jezdce Liqui Moly Racing Teamu mnozí favorizovali na možného vítěze ve skupině E2-SH i ve Šternberku, jenž byla bezpochyby velkou ozdobou programu závodu. Nejeden z diváků přijel na legendární Ecce Homo sledovat právě dění v této nesmírně rychlé skupině. Marek Rybníček potvrdil svoje šance už v tréninku a časem 3:19 ukázal možnosti svého Mitsubishi Lancer EVO 600+. Na neděli měl ještě plán zrychlit a bylo to i v jeho silách, přeci jen jeho sobotní jízdy byly s tímto vozem před šternberským publikem premiérové.
Nedělní závod ale dopadl pro Marka katastrofálně a nejlépe to bylo poznat z jeho slov: „Úvod dne určitě poznamenala nehoda jednoho ze soupeřů, která zastavila na více než hodinu závod. Zůstal jsem stát v předstartovním prostoru a moje černě zbarvené auto dostalo co proto od slunečních paprsků. Následkem vysoké teploty se mi ohřál benzín v nádrži a auto při jízdě vynechávalo, což bylo důsledkem pomalejšího času než jsem očekával. Vše pak vyvrcholilo v druhé jízdě, kdy mi po necelých dvou kilometrech praskla vačka v motoru a můj vůz se tak zastavil ve slibně rozjetém závodě. Tento incident mě mrzí o to víc, protože v tu chvíli bych sahal po vítězství v celém závodě skupiny E2-SH. Řada soupeřů totiž stejně jako já odstoupila. Ze Šternberka budu odjíždět ve špatné náladě, takto jsem svůj debut s EVO 600 na Ecce Homo neplánoval…“ Markovi tedy závod s pořadovým číslem šest v letošním kalendáři MMČR nevyšel, ale už na Dobšiné se bude chtít opět prezentovat, tak jak jsme ho viděli v úvodu sezóny … vítězstvím.
Marek Rybníček ovšem nebyl v kategorii 2 osamocen. Speciály pro skupinu E2-SC přivezli do Šternberka Jiří Špalek, Jakub Trnka a David Komárek. Všichni samozřejmě chtěli poměřit síly s evropskou elitou, ale jejich těžiště bylo v hodnocení českého mistrovství. David Komárek byl v průběžném hodnocení šampionátu nejblíže vedoucímu Vaškovi Janíkovi a na Ecce Homo chtěl jeho náskok snížit. David věděl, že k pokoření Janíka bude potřebovat jet na hranici tří minut, nebo raději pod ní. Svůj prototyp Norma M20FC s přeplňovaným motorem Mitsubishi plánoval ideálně poslat na vrchol závodní tratě právě v tomto rozmezí už během tréninku, ale překazila mu to prokluzující spojka – první trénink se tak v jeho podání nekonal. „Je to mrzutá událost, ale to se stává. Trénink na této trati bude samozřejmě chybět. Mechanici ale zvládli opravu, takže budeme pokračovat,“ hlásil David po prvním tréninku nepříznivou skutečnost. Jeho krásný spider se nakonec v sobotu do cíle dostal a dokonce zvládl svůj premiérový výstup rychleji než jeho úhlavní soupeř v hodnocení MMČR. Deficit jednoho tréninku se přeci jen projevil. Nepatrné změny v nastavení před závodními jízdami nebyly optimální a neklidný vůz bylo těžké krotit. Čas 3:02 nebyl k jeho úplné spokojenosti, protože plán byl být minimálně o 3 sekundy rychlejší. Tento výkon nestačil ani na Janíka a v hodnocení MMČR to znamenalo průběžné čtvrté místo. Nic na plat. David chtěl zabojovat ještě v druhém utkání s tratí Ecce Homo. Výrazného zrychlení už ale nedosáhl, jelikož trať byla znečištěna: „Toužil jsem hlavně pokořit tří minutovou hranici. Bohužel musím stále mluvit o jednom chybějícím tréninku, který mě stál ztrátu prostoru pro ladění podvozku. Výsledkově jsem chtěl být před Vaškem, ale to se nepodařilo. Uvidíme co v příštích závodech. Zase jsem se něco naučil o svém voze a věřím, že nás to už na příštím závodě posune o kus dál.“ Davida určitě v cíli závodu těšil cenný skalp Dušana Nevěřila, což přineslo dílčí vítězství v rámci skupiny E2-SC v domácím mistrovství.
David Komárek byl na Ecce Homo nejrychlejším jezdcem z řad Liqui Moly Racing Teamu. Jiří Špalek se s Normou na šternberské trati svezl vůbec poprvé a jeho jízdy tomu odpovídaly. Postupně se zrychloval a výsledkem bylo krásné šesté místo ve skupině E2-SC a čas 3:19. Jeho týmovému kolegovi Jakubu Trnkovi bohužel závod nevyšel dle představ. V nedělním programu nedokázal navázat na čas z tréninku a ve skupině E2-SC mu patřily až zadní příčky.
Liqui Moly Racing Team si ze závodu Ecce Homo odvezl mnoho zkušeností i cenný pohár s příchutí evropského bronzu. Bohužel k těmto kladným artefaktům přidal i několik bolístek na technice, kterou bude ale chtít mít zase 100% už při dalším závodě MMČR na slovenské Dobšiné. Jedna výjimka se ale týká Martina Jermana, jenž se chystá do dalších bojů o body do Mistrovství Evropy již tento týden do polské Limanowe.
Na závěr bychom chtěli poděkovat všem našim příznivcům za jejich podporu, která byla v průběhu celého závodního víkendu opravdu cítit… Děkujeme!